tiistai, joulukuu 10, 2019
kansiVakiopalstat

SKL:llä edessä uusi vuosikymmen

294lukukertaa

Suomen Keilailuliitto perustettiin 6.1.1939 Tampereella pidetyssä kokouksessa. Perustajina olivat kolme paikallisliittoa; Helsingin Bowlingliitto, Turun Keilailuliitto ja Tampereen Keilailuliitto. Siitä tulee vuoden vaihtuessa kuluneeksi juhlavat 80-vuotta. Liittomme juhliikin tasavuosia lauantaina 5.1. Helsingissä hotelli Radisson Blu Seasidessa.

80-vuotisen taipaleen aikana lajimme on kokenut paljon muutoksia lähes jokaisella saralla. Materiaalisella puolella ratojen- ja keilapallojen pinnat ovat muuttuneet ja tulevat varmasti tekemään sitä jatkossakin. Käsikirjanpidosta on siirrytty automatisoituun muotoon jne. Suoritustekniikassa askelmäärät ovat lisääntyneet ja heittotekniikassa siirtyminen lajin omaan V-tyyliin, kaksikätiseen heittosuoritukseen, mäkihypyn kaltaisena oivalluksena on jo hyvässä vaiheessa.

Harrastuspuolellakin kehitys on kukoistanut. Suurimpana tulleena villityksenä mainittakoon hohtokeilailu. Viihdekeilailu on tullut ns. normaalin harrastamisen oheistuotteeksi. Lukuisia muitakin uusia muotoja on kehittynyt harrastepuolelle. Paikallisliittojen pyörittämistä keilahalleista on siirrytty yritysvetoisiin.
Entä kilpailupuoli, jota te lukijat ja lisenssipelaajat suurelta osin edustatte? Tässä olemme mielestäni jääneet ”taantumustasolle” verrattuna edellä mainittuihin lajin kehitysaskeliin. Keilaamme edelleen samoja liian pitkäkestoisia ja monimutkaisia kilpailuja. Liittomme uuden vuosikymmenen suurin haaste on tarjota lyhyempiä, yksinkertaisempia ja matalankynnyksen kilpailuja kaikille kohderyhmillemme. Tärkeimpänä pidän aloitteleville ja erityisesti lapsille suunnattuja kilpailuja, jotka houkuttelevat osallistumaan. Puhumattakaan halli- ja firmasarjoista. Näihin ei tarvita lisenssiä, sen hankkiminen on ajankohtaista vasta lajista innostumisen jälkeen.

Jäsenistömme ikärakenne, joita on käsitelty jo aikaisemmissa lehdissämme, on tiedossa. Ikärakenteen loppupään hävikki on suurempi kuin lajiin sisään tulevien uusien keilaajien. Uusia jäseniä, kaikenikäisiä, tarvitaan enemmän, jotta jäsenmäärän putoaminen saadaan pysähtymään ja kääntymään uuteen nousuun. Lajien harrastamiskulttuurin muutos etenkin nuorten osalta on merkittävä. Teknologian vallankumous on vaikuttanut nuorten ajankäyttöön. Kuuden sarjan pelit ovat monelle jo liian pitkiä ja puuduttavia, puhumattakaan koko päivän kestävistä sarjapeleistä. Eikä kyse ole pelkästään nuorista.

Markkinointi on tärkeässä roolissa, jotta ihmiset löytävät keilahalleille. Tässäkin on siirryttävä ajanmukaisesti uudelle vuosikymmenelle. Paperisista ilmoituksista on siirrytty sähköisiin. On mainostettava siellä missä ihmiset nykyään ovat. Facebook, Instagram ja YouTube ovat mainioita markkinointikanavia, joissa meidänkin lajimme tulee olla näkyvillä, valtakunnallisesti ja paikallisestikin.

Hyvää uutta vuotta!

SAMI JÄRVILÄ

Jätä vastaus