sunnuntai, 17 lokakuun, 2021
Vakiopalstat

GB ja GB yhteistyöhön?

Kansainvälisen jääkiekkoliiton yhteistyökumppanina, sponsorina monia vuosia toiminut Skoda taisi lopulta ratkaista sen, ettei jääkiekon MM-kisoja pelata tänä vuonna Valko-Venäjällä. Autojätti näet ilmoitti, ettei rahaa tipu, ellei kisoja siirretä ihmisoikeuksia loukkaavasta maasta pois. Näin rahan merkitys näytti taas suuruutensa verrattuna poliittiseen paineeseen, jota sitäkin oli osoitettu Valko-Venäjää vastaan ympäri maailmaa.

Olipa lopulta syy kisojen poisottamisesta Valko-Venäjältä mikä tahansa, se oli oikea ratkaisu. Myös Skodan toimet ansaitsevat kiitosta. Mutta silti voi yleisemmin kysyä: rahan mahtiko sitten kuitenkin on vahvempi kuin politiikka. Tämänkin kisahässäkän yhteydessä on käyty kovaakin keskustelua urheilun ja politiikan keskinäisestä suhteesta, mutta rahan osuus on tässä keskustelussa jäänyt mielestäni taka-alalle. Ehkä Skoda sitten näytti sen merkityksen.

Ehkä tästä hutista kannattaa kuitenkin ottaa opiksi se, ettei yhteistyö-kumppaneiden
haussa pidä lähteä soitellen sotaan.

Sponsorointia urheilussa on laidasta laitaan; sadoista miljoonista kymmeniin euroihin. Näin ollen myös sponsorointiin liittyvät sopimukset ovat hyvin erilaisia. Miljoonasopimuksia laativat lakimiesjoukot, pienemmissä riittää yleensä suullinen sopimus, jos sitäkään.

Oleellista kuitenkin on, että kumppanuuden molemmat osapuolet ovat tietoisia omista ja kumppanin oikeuksista ja velvollisuuksista. Näin ollen mahdolliset sopimusrikkomuksetkin ovat helpommin todennettavissa. Skodan vetäytyminen MM-kisojen sponsoroinnista kertonee siitä, että sopimuksessa on ainakin jollain tavalla viitattu ihmisoikeuksiin.

Puheenjohtajakaudellani Suomen Keilailuliitolle haettiin yhteistyökumppaneita monin eri tavoin, mutta erityisen mittaviin tuloksiin ei päästy. Tällä hetkellä SKL:lla on kymmenkunta yhteistyökumppania, mutta yksittäisten tukijoiden osalta puhutaan vieläkin mieluummin tuhansista kuin kymmenistä tuhansista euroista. Mutta suunta on ylöspäin. Onhan keilailulla rahan vastineeksi paljon annettavaa.

”Pakko” tähän loppuun vielä muistella kahta omakohtaista seuratason sponsorikuviota, joista toinen on varsin onnistunut, toinen varsin epäonnistunut.

PaPen Keilaajat julkaisi 20 vuoden ajan jokaisen kuusankoskelaiseen talouteen jaettavaa keilailulehteä. Lehden tuotoilla rahoitettiin niin seuran erilaisten joukkuepelien maksut matkoineen kuin kokous- ja saunailtakulut. Yhteistyökumppanit saivat puolestaan ilmoituksen lehteen. Sen monimuotoisemmasta kumppanuudesta ei ollut kyse, mutta seuratasolla – ja myös paikallisille yrityksille – se riitti mainiosti. Markka-aikana lehden bruttotulot olivat keskimäärin 20 000 markkaa vuodessa.

Mutta ei raha ilmaiseksi tullut. Itsekin tein jalkatyötä monena vuonna kiertämällä paikkakunnan liikkeitä ovelta ovelle. Sadan markan tuki-ilmoitukset esimerkiksi paikkakunnan parturi- ja kampaajaliikkeiltä olivat kullanarvoisia. Useat näistä pienistä liikkeistä olivat mukana lehden sivuilla vuodesta toiseen. Pankeilta, joiden paikalliskonttoreita oli tuolloin Kuusankoskellakin puolisen tusinaa, saatiin tuhannenkin markan ilmoituksia vuosittain.

Sitten se heikompi veto. Myöhemmin GB:n jäsenenä ollessani sain muka mainion idean lähestyä GB Glace -jäätelöitä myyvää Unileveriä. Lähetin innokkaan sähköpostin yhtiöön, jossa parilla virkkeellä kerroin mahtavasta ideastani: GB ja GB yhteistyöhön! No, muistini mukaan en tainnut saada edes vastausta…

Ehkä tästä hutista kannattaa kuitenkin ottaa opiksi se, ettei yhteistyökumppaneiden haussa pidä lähteä soitellen sotaan. On syytä miettiä tarkkaan etukäteen ainakin se, mitä itsellä on tarjottavana – muutakin kuin nimi.

Harri Järvinen

Leave a Response