torstai, 28 lokakuun, 2021
Haastattelut

Esimerkillistä yhteistyötä yrityksien kanssa

Abloyn markkinointipäällikkö Johanna Varis, Luukas Väänänen ja Autotalo Hartikaisen myyntijohtaja Teemu Hartikainen näkevät, että urheilun ja yrityselämän yhteistyössä on paljon mahdollisuuksia.

Joensuulainen keilaajalupaus, 16-vuotias Luukas Väänänen on hyvä esimerkki siitä, miten yhteistyötä eri yrityksien kanssa voidaan tehdä myös keilailunrintamalla. Luukas aloitti keilailun kuusivuotiaana, kun Joensuuhun avattiin isä Tomi Väänäsen perustama Viihdekeilahalli Cosmic.

Luukas Väänänen oli kokeillut keilailua jo kolmevuotiaana.

– Kun keilahalli Cosmic avattiin, saatoin käydä päivittäin heittelemässä sellaiset 20-30 sarjaa putkeen. Ennätykseni tuohon aikaan oli 173 ilman ränniesteitä. Ilmeisesti esikoulun jälkeen ei ollut mitään tekemistä, joten tulin joka päivä hallille heittelemään. Koulun alettua keilailu hieman väheni ja pelasin jalkapalloa aktiivisemmin viisi vuotta. Lopullisesti keilailu vei voiton 11-vuotiaana, minkä jälkeen kaikki muut lajit jäivät oikeastaan kokonaan, Väänänen kertoo alkuinnostuksestaan keilailua kohtaan.

Tällä hetkellä Luukas kuuluu Suomen junioreiden maajoukkueeseen ja keilasi kuluneella kaudella yli tuhat kilpailusarjaa. Keskiarvo on koko kauden pyörinyt 220 paikkeilla ja enimmillään ollut jo 227. Kolmensadan pisteen sarjoja on tullut kuluneen kauden aikana viisi kappaletta, joista mieleenpainuvin suoritus oli toukokuussa Vuokatissa. Siellä Luukas keilasi kaksi 300 pisteen sarjaa samassa finaalissa.

– Vuosi on ollut tietysti haastava vähän kaikille, kun hallit ovat olleet osittain kiinni ja kilpailuja on jouduttu perumaan tai siirtämään. Olen kuitenkin halunnut kiertää ja pelata, jotta saisin rutiinia kilpailutilanteisiin ja kokemuksia erilaisista halleista sekä olosuhteista, nuorukainen kertoo.
Nyt kymmenen vuotta keilailuharrastuksen aloittamisesta Luukas on rakentanut yhdessä isänsä kanssa erilaisia tuotepaketteja, joita on alettu yhdessä markkinoimaan ja tarjoamaan yrityksille.

– Luukas kyllä kyseli jo pari vuotta sitten, että miksi isä minulla ei ole yhtään henkilökohtaista sponsoria ja kaikilla muilla on. Varmasti sponsoreita olisi voitu muutama saadakin, mutta halusin, että katsotaan tilannetta ihan rauhassa eteenpäin, koska kiire ei ole mihinkään. Mietin, että kun ikää tulee vähän enemmän, on helpompi ymmärtää myös pienet vastuut ja velvollisuudet, mitä yhteistyö yrityksien kanssa tuo mukanaan, Luukaksen isä Tomi Väänänen kuvailee.

Suomessa on kiva kiertää kilpailuja, koska mielestäni hyviä turnauksia järjestetään paljon eri puolilla Suomea.

Isä-poika-kaksikko mietti viime vuoden lopulla yhdessä, että nyt olisi oikea aika etsiä mahdollisia yhteistyökumppaneita.

– Lähtökohtana on ollut se, että kun menestystä ei voida kenellekään luvata eivätkä yritykset sitä tietenkään vaadi, joten pyritään tarjoamaan yhteistyökumppaneille myös kaikkea muuta keilailun ympäriltä. Yhdistimme mukaan Cosmicin palveluita ja mainostilaa hallista. Kaikkiin yhteistyökumppanuuksiin sisältyy keilailta kumppanin henkilökunnalle tai asiakkaille. Näissä tilaisuuksissa Luukas on pitämässä lyhyen esittelyn lajista sekä itsestään ja tietenkin opastaa vieraat lajin saloihin, Tomi Väänänen kertoo.

Isoja toimijoita kiinnostaa paikallisen urheilijan polku

Luukas keilaa kahden käden tyylillä, joka on ollut kiinnostava aihe ja on herättänyt yhteistyökumppaneissa kysymyksiä.

– Sitä on myös haluttu opetella näissä keilailloissa. Moni haluaa verrata sitä mäkihypyn V-tyyliin tai hiihdon luistelutekniikkaan, Tomi Väänänen sanoo.

Mainostila Cosmicista on ollut myös kiinnostava lisä yhteistyökumppanuuksiin, koska yleensäkin keilahalleissa kävijämäärät ovat suuria ja kohderyhmät hyvin laajoja ja ne sopivat lähes kaikille yrityksille.

Luukaksen yhteistyökumppaneihin lukeutuu muun muassa Abloy, joka on Suomen arvostetuimpia brändejä ja Abloyn lukot ovat tunnettuja ympäri maailman. Joensuun tehtaalla työskentelee yli 700 lukitusalan ammattilaista. Abloy liittyi Luukaksen tukijoukkoihin vuoden 2021 alusta.  Yrityksen markkinointipäällikkö Johanna Varis on innoissaan alkaneesta yhteistyöstä.

– Abloylla on tosi pitkä historia keilailun saralla, kun tehtaalla on ollut oma keilaseura Lukke jo yli 30 vuotta. Innostuimme Luukaksen ja Tomin ehdotuksesta yhteistyökumppanuudesta. Meillä molemmilla on sama yhteinen tavoite olla menestyneimpiä omalla alallamme, joten on hienoa olla mukana ja tukea toinen toisiamme. Abloy toimii yli 90 maassa ja näkyvintä yhteistyötä on tehty brändilähettiläs Valtteri Bottaksen kanssa. Paikallisen nuoren kanssa tehdyn sopimuksen taustana on tietenkin tukea oman kaupungin poikaa, ja olla osaltaan mahdollistamassa sitä kasvutarinaa, jota tulevat vuodet voivat tuoda mukanaan. Aika näyttää, miten me molemmat omissa tavoitteissamme onnistumme. Pääasia on, että nautitaan matkasta sekä sen mukanaan tuomista onnistumisista, Varis summaa yhteistyön taustoja.

Lisäksi Luukasta tukee joensuulainen maansiirto- ja autoalan perheyritys E. Hartikainen Oy, joka liittyi Luukaksen kumppaniksi maaliskuussa 2021.

Yrityksen myyntijohtaja Teemu Hartikainen on erittäin tyytyväinen yhteistyössä siihen, mitä mahdollisuuksia tämä tarjoaa myös heidän omaan markkinointiinsa.

– Luukaksen ja Tomin esitys yhteistyöstä oli niin selkeä ja hyvä paketti, että tartuimme mahdollisuuteen heti. Olemme mukana erittäin monessa joukkuelajissa ja yksilöurheilussa, joista isoimpia ovat muun muassa Kuopion Palloseura, Joensuun Maila ja hiihtäjä Iivo Niskanen. Uskomme, että Luukaksen tarina on vasta alussa ja perheyrityksenä tiedämme, että menestyminen on pitkäjänteistä työtä ja vaatii vuosien sitoutumisen omaan juttuun.

Hartikainen tietää, että keilailu vaatii valtavasti liikkumista ympäri Suomea, joten yritys tarjoaa Luukakselle turvallisen liikkumisvälineen seuraaviksi vuosiksi.

– Meille oli tärkeää, että kumppanuudesta sovittiin kerralla useammaksi vuodeksi, jolloin voimme rauhassa kehittää yhteistyöstä molemmille osapuolille toimivan mallin. Cosmic on Joensuussa henkilökunnallemme ja asiakkaillemme tuttu paikka, joten on hienoa, että yhteistyö lisää ihmisten liikkumista ja tutustumista keilailuun lajina.

Tavoitteet korkealla

Luukaksen tavoitteena on jossain vaiheessa keilata ammatikseen ja haaveena on päästä PBA:han Mika Koivuniemen ja Osku Palermaan jälkiä seuraamaan. Nuoren keilaajan lähin tavoite on junioreiden EM-kisat syyskuussa Hollannissa, jotka toivottavasti pystytään pelaamaan. Ensi talven tavoitteena on kiertää ainakin muutama EBT-turnaus, jos matkustaminen sen sallii.

– Päätavoitteeni on kevään nuorten EM-kisat Ranskassa sekä saman ikäluokan MM-kisat Ruotsissa. Pitkän aikavälin tavoitteena on päästä Yhdysvaltoihin pelaamaan PBA:n turnauksia. Ei minulla kuitenkaan vielä kiire ole sinne. Suomessa on kiva kiertää kilpailuja, koska mielestäni hyviä turnauksia järjestetään paljon eri puolilla Suomea. Uskon, että kun pelaa yli 1000 sarjaa kaudessa mahdollisimman monessa eri hallissa sekä käyttää välipäivät tehokkaaseen harjoitteluun, niin eiköhän niitä tuloksia ala tulemaan. Lisäksi käyn myös kuntosalilla 3-4 kertaa viikossa.

Luukas kertoo saavansa maajoukkueen puolelta ammattitaitoista valmennusta, jonka avulla on mahdollista parantaa tekniikkaa ja korjata virheitä.

– Ja kyllä päiviini mahtuu myös koulunkäyntiä, lepoa, kavereiden kanssa oleskelua ja kesäisin kalastusta, frisbeegolfia sekä tietenkin tietokoneella pelailua, Luukas muistuttaa.

Tomi Väänänen kannustaa myös muita nuoria ja miksei vähän vanhempiakin keskustelemaan paikallisen hallin kanssa yhteistyöstä, jossa urheilija voisi esimerkiksi pientä korvausta vastaan järjestää keilaillan kumppanilleen sekä saisi pienen mainostilan hallin sisäpuolelta omille kumppaneilleen.

– Uskon, että pitkässä juoksussa myös hallit hyötyisivät tästä, kun saisivat urheilijan omia kumppaneita tutustumaan keilailuun sekä mahdollisesti sitä kautta uusia harrastajia. Lisäksi yritys voi mahdollisesti tämän yhden tutustumisillan jälkeen tulla viettämään esimerkiksi pikkujoulua. Urheilijalle tämä on hyvä mahdollisuus nostaa yhteistyösopimuksen suuruus vähän arvokkaammaksi, kun paketti sisältää optiona vähän muutakin kuin perinteisen pelipaitamainoksen.

Teksti: Henri Havusela
Kuva: Samuli Kuittinen

Leave a Response