maanantai, huhtikuu 22, 2019
Ajankohtaista

Treenaamiseen motivoituminen!

64lukukertaa

Valmentajan kanssa treeni maistuu ja kulkee, yksin treeni jää puoleen tuntiin ja päällimmäisenä mieleen jää pettymys. Kuulostaako tutulta?

Harjoittelussa koko ajan valmentajan valvovan silmän alla ei ole järkeä, vaan jokaisen tulee oppia harjoittelemaan ja motivoitumaan siitä myös yksin. Kehitystä tapahtuu, kun laadukkaita toistoja kertyy tarpeeksi. Lajimme on muuttunut niin välineiden kuin tekniikankin vuoksi viime vuosien aikana. Oikotietä huipulle ei kuitenkaan ole, vaan kova työ on avain onneen.

Voit helposti luoda ja opetella harjoitteluun lisää mielekkyyttä jakamalla sen osiin. Tunnin treenin saa helposti kasaan, kun sen pätkii. Esimerkiksi kuusi erilaista 10 minuutin harjoitetta tietyn alueen ympärillä tuo vaihtelua ja aika kuluu melkein kuin siivillä.

Samalla aivot saavat uutta ärsykettä, kun yhtä juttua ei tehdä tuntia putkeen. Tähän kun lisää vielä päälle puolen tunnin paikkotreenin, on laadukas ja hyvä 1,5 tunnin treeni kasassa. Tärkeää on myös se, että radalle mentäessä on tiedossa, mitä harjoitellaan ja miten. Näin harjoittelu on päämäärätietoista ja kehittävää.

Edelleen lajimme suurin taito on halu ja intohimo.

Välillä on hyvä ottaa suorituksestaan videoklippejä, jotka voi analysoida aikaisempaan suoritukseen verraten ja poimia sieltä hyvät asiat tai harjoitusta enemmän vaativat ongelmatilanteet. Näitä videopätkiä suorituksesta voi myös valmentajalle tai valmentajille konsultoida ja taas mennään asiassa eteenpäin, eikä jäädä turhan pitkäksi aikaa murehtimaan mahdollista kehityksen jarrua.

Mikäli jokin tietty asia alkaa tuntua puulta, homma alkaa olla opittu. Jos tuntuu, että siihen kymppikeilaan osuu joka kerta, hyvä. Omassa suorituksessa tehtävät muutokset tuntuvat myös paljon suuremmilta, kuin miltä ne ulospäin näyttävät. Tämän takia toistojen määrä on tärkeää, jos suorituksessa tehdään muutoksia.

Edelleen lajiimme suurin taito on halu ja intohimo harjoitella enemmän kuin kilpakumppanit. Yleensä pitkässä juoksussa juuri nämä enemmän radalla viihtyneet tulevat pärjäämään paremmin. Monen mielestä myös nopeammin, mutta toistojen määrä saattaa lyhemmässä ajassa olla huomattavasti suurempi kuin jo pidempään harrastaneella.

Harjoitteiden ylös merkkaaminen on kannattavaa, koska näin saat eri osa-alueiden harjoitepankin koottua itsellesi helposti. Harjoitteiden avulla jatkossa kausisuunnitelmankin tekeminen helpottuu tekniikan osalta. Sama asia toimii myös pelaamisen taitojen harjoittelussa, jolloin alkaa harjoittelun puolelta olemaan kokonaisuus huomattavasti paremmin kontrollissa. Näin lähtökohdat urallesi ja harrastuksellesi saa uuden pohjan ja tavoitteen.

Ei muuta kuin treenaamaan!

Jarmo Ahokas

Jätä vastaus